Tuesday, April 21, 2015

לימוד לעילוי נשמת הנפטר done at the kever in Tachov

The following learning and sijum was done by my father.
בס"ד
  דברים שחשבנו ואמרנו על קבר איש א' קדוש הוא כמוהר"ר נחום בר' יוסף זצוקל"לה בעיר טאכוי מקום מגורי אבותינו  מאות בשנים.
ר' נחום בר"י, באנו להתפלל וללמוד על מקום קדוש מנוחתך, ללמוד ביום זכרון זה שהוא המאתים לעליית נשמתך לגנזי מרומים, ובקשתנו שטוחה שתהיה מליץ יושר וחנינה רבה עבורנו בתוך כלל ישראל הזקוקים לישועות כדבריך אשר הבטחתנו.
נתחיל במשנה ממסכת פאה, שבפרק הראשון שעוסק באורך על ענין מצות כבוד או"א, שאת זכר אבותינו  שחיו זמן רב, דורות, בעיר הזאת, באנו לעורר, וזכויותיהם הרבות להזכיר בתפלותינו במקום מנוחתם, ויהיה לעליית נשמותיהם בגנזי שמי מרומים, וזכותם יגן עלינו ועל צאצאינו לישועות וכל מילי דמיטב.
המשנה אומרת מעשה שזרע שמעון איש המצפה לפני רבן גמליאל (שני מיני חטים), ועלו ללשכת הגזית ושאלו (אם חייבים בפאה אחת או שתים), אמר נחום הלבלר מקובל אני מרבי מיאשא שקבל מאבא שקבל מזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני בזורע את שדהו שני מיני חטים, אם עשאן גורן אחת נותן פאה אחת, שתי גרנות נותן שתי פאות.
ר' נחום הסופר, שני מיני חטים בעצם שייכים וקרובים אחד לשני ובכל זאת נפרדו, ויש לקבצם שוב יחד לגורן אחד, לחטיבה אחת. כן הוה אתה מליץ יושר לשתי נשמות השייכות זו לזו ואינם מוצאים זיווגם בזמן, שימצאו זה את זו בקלות במהרה, זווג הגון וישר, ויניבו פאה יחדיו לתפארת. (ובפרט........)
בבמה מדליקין תנינן, אין מדליקין לא בלכש ולא בחוסן ולא בכלך ולא בפתילת האידן ולא בפתילת המדבר ולא בירוקה שעל פני המים ולא בזפת ולא בשעוה ולא בשמן קיק ולא בשמן שרפה ולא באליה ולא בחלב. נחום המדי אומר, (שם המדינה, וטאכוי בביהם שם המוזכר בתוספות, המדי ובביהם שוים בגימטריא) מדליקין בחלב מבושל, וחכמים אומרים אחד מבושל ואחד שאינו מבושל אין מדליקין בו. בראשונים ורש"י דעות שונות מה הנפ"מ בין תנא קמא וחכמים, ואם מדובר בחלב מעורב או מהותך, או שנתקשה.
ר' נחום  בר"י ,החלב הוא חלק נחוץ לחיי הבע"ח, אבל אסור לישראל. החלב דומה לאומה"ע שנוצרו כדי לעזור ולשרת בגשמיות לישראל, שהם האור המאיר העולם ברוחניות. היה מליץ יושר  לפני כסה"כ על ישראל הנתונים בצרה ובסכנה מאומה"ע, שהחלב יאיר באור יקרות כדעת נחום המדי, וניוושע בכלל ובפרט ובעיקר באה"ק, ונזכה בקרוב לגאולה שלמה בביאת משיח צדקנו בב"א.
והמרבה בנר זוכה לבנים ת"ח מאירים, השתדל נא עבור אלו שעדיין לא זכו לפרי בטן שייענו, (ובפרט....)
ועל נחום איש גמזו בגמרא תענית ושקלים על  שכל גופו היה נחלה, והיה מלומד בנסים כבסנהדרין ק"ח, אבל דורנו דרא דיתמא קשים יסורין שירדו לעולם, ובפרט הידועה שלא מצאו לה עדיין מזור, השתדל בעולמות העליונים שיאמר למלאך הרף ידיך, וימציאו מזור ותרופה לחולי ישראל, ובפרט (....)   והנה נרפא הנגע לגמרי כבפרשת השבוע.
והעתיר  כבמשנה סוף קנים ר' שמעון בן עקשיא אומר זקני עם הארץ כל זמן שמזקינין דעתן מטורפת עליהן], שנאמר מיר זפה לנאמנים וטעם זקנים יקח. אבל זקני תורה אינן כן, אלא כל זמן שמזקינין דעתן מתיישבת עליהן,שנאמר בישישים חכמה ואורך ימים תבונה, שהחונן לאדם דעת ימציא רפואה וישוב דעת צלולה ומאירה לאורך ימים ושנים להגות בתורה ולהבין בתפלה.
ואחרון חביב, היה מליץ יושר וחננו שנזכה לראות דורות ישרים ומבורכים בדרך התורה והיראה גדולים בתורה ומושרשים ביר"ש בדרך ישראל סבא, אמן

בסוף עשינו סיום על מסכת חלה מירושלמי  שזמנו בדף היומי בב' אייר, עם תקון לעליית הנשמה.



No comments:

Post a Comment